Koľko ovocia a zeleniny denne jete?

By Zuzka K - 3.3.13

Dnes opäť trochu článok zo zdravej výživy. Ako viete, ovocie a zelenina by nemali na našom stole chýbať ani jeden deň. No u mnohých to tak nie je. Všeobecne sa však odporúča jesť denne 5 porcií ovocia a zeleniny. Niekomu sa to zdá veľa, niekomu málo, ale viete, čo je vlastne tá jedna porcia? V jednoduchosti vysvetlené: jedna porcia predstavuje napr. 1 jablko, hrsť jahôd, 1 mrkva atď, malá miska šalátu... alé aké jablko, aká hrsť? Ja viem, niekedy to je ťažko identifikovateľné, ale treba si proste povedať, že 1 porcia je akoby 1 kúsok. Teda denne nám treba zjesť 5 kúskov ovocia alebo zeleniny. Malo by to byť v pomer 3:2 (zelenina:ovocie), teda menej ovocia, ako zeleniny.


Mnohí to však majú opačne, ovocie nám totiž chutí viac a jeme ho viac ako zeleninu. Viete však, že obsahuje aj viac cukrov? Rozdiel v čokoládovej tyčinke a sladkom ovocí je hlavne ten, že ovocie okrem cukru, (ktorý je však prírodný) obsahuje ešte vitamíny, minerálne látky a vlákninu. Tyčinka obsahuje len sacharidy v podobe cukrov. Tak preto je ovocie vždy lepšou voľbou.


Ako teda do svojho tela dostať min. 5 porcií ovocia alebo zeleniny?
Veľmi jednoducho. Dajte si záväzok, že ku každému jedlu zjete jeden kúsok ovocia, či zeleniny. Teda do ovsenej kaše si dajte jahody, na chlieb s maslom si pridajte papriku a paradajku, na obed si dajte výdatnú zeleninovú polievku, k mäsu s ryžou si pridajte ešte misku zeleninového šalátu, poobede si dajte jablko, či banán a 5 porcií ste hravo zvládli. No vidíte v tom nejaký problém? Ja nie.

Ovocie doobeda, zelenina poobede
Toto pravidlo sa odporúča hlavne ak chcete schudnúť, no nič nepokazíte tým, ak  ho začnete praktikovať aj vy extrémne štíhli. Ovocie, ako som už spomínala, obsahuje dosť veľa cukrov, a keď si ho dáte večer, nestihnú sa tieto cukry využiť a vy tak nemusíte hneď priberať, ale proste ručička na váhe stojí. Preto si na chrumkanie k telke dajte radšej mrkvu, kapustu, či inú zeleninku.

Čo všetko obsahujú naši obľúbenci?
Každý máme určite obľúbený kúsok ovocia a zeleniny. U mňa je obľúbeným ovocím jablko, pomaranč, jahody a obľúbenou zeleninou brokolica, paprika, pažítka.
Ovocie, ktoré však nemám rada je ananás a zo zeleniny nemusím zeler. Na iné druhy, ktoré by mi nechutili si nespomínam. Mám rada ovocie aj zeleninu.
Všetky druhy obsahujú veľa vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Podrobnejšie si o nich povieme v ďalších postoch.


Pár pravidiel pre zdravie
- každý deň by sme mali zjesť jedno jablko, mrkvu a jeden strúčik cesnaku
- doprajte si dávku vitamínu C z citrusového ovocia (mandarinky, banány, pomaranče, grepy) alebo jednej misky jahôd
- pre energiu – banán, ideálny pred cvičením, dodá dostatok energie.
- podporujú detox – ananás, melón, brusnice, kapusta, jahody, pomaranče, broskyne
- jedzte hlavne sezónnu zeleninu, teda  cez leto jedzte všetko dostupné ako paradajky, papriku, jahody, hrášok, reďkovky, hrozno. Dodáte tak telu naozajstné vitamíny, pretože priznajme si, paprika a paradajky v zime z obchodu sú teda fakt bez chuti a silno pochybujem, že obsahujú toľko vitamínov, ako tie v lete. Napriek tomu kapusta, jablká, mrkva sú trvanlivejšie, vydržia od jesene uskladnené v pivnici a môžete ich priebežne jesť. Takisto v zime sa môžete dopovať aj cibuľou, či cesnakom, karfiolom, brokolicou a citrusovými plodmi. 

Zaujímavosť
Mimochodom vedeli ste, že paradajka je ovocie a melón zelenina?

Priznajte sa – koľko ovocia a zeleniny denne jete? A ktoré je vaše obľúbené?

Príjemnú nedeľu všetkým!!!

  • Share:

You Might Also Like

22 komentárov

  1. moc ti to sluší! :)
    ovoce a zeleninu se snažím přidávat ke každému jídlu, večer hodně zeleniny :) a to o rajčátkách jsem nevěděla!
    nejoblíbenější? pff, to je těžká otázka :D asi pomeranče a červené papriky

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já jím každý den 8 porcí, tak mám splněno :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Já se přiznám, ovoce a zeleninu jím málo. Hodně toho nemám ráda a to co mám ráda tak nemůžu moc jíst kvůli rovnátkům.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to mas trochu komplikovane. Ale ved rovnatka jedneho dna pojdu dole a ty si budes moct vychutnat oblubene kusky :)

      Odstrániť
  4. Na fotce jsi krásná:)
    já se snažím, ale občas mi ovoce unikne...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem Deniska! Mne castejsie unika prave ta zelenina :/

      Odstrániť
  5. ja sa musím priznať že toho nie je tak veľa ako by malo byť :D ,, a najradšej mám melónik *.* a na fotke si veľmi pekná

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mnam melooon, uz sa tešim na leto - vtedy je najlepsi. A dakujem.

      Odstrániť
  6. já osobně jm hodně ovoce. Bohužel zelenině už tak nedávám

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mame to podobne. Tiez do seba dostanem lahsie ovocie ako zeleninu :)

      Odstrániť
  7. Zaujímavý článok, ja sa naozaj snažím jesť dostatok zeleniny i ovocia, ale nie vždy sa mi to podarí tak ako chcem. K mojím obľúbencom rozhodne patria jablká, mandarinky, jahody, uhorky, paradajky a jarná cibuľka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno jarná cibuľka, tak tá je super. Nech už je jar !

      Odstrániť
  8. V poslednom čase som si to začala sledovať, a viac menej sa mi to skoro každý deň podarí :)
    obľúbenou zeleninou sú asi paradajky, mrkva a baklažán a z ovocia určite pomaranče, banány a jahody :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak ja som baklažán jedla raz a vobec mi nechutil, ako ho pripravuješ?

      Odstrániť
  9. Ja jem 5 porcií ovocia a asi 2 porcie zeleniny denne. Donedávna som jedla až príliš veľa sladkostí a tak som sa rozhodla, že sladkosti nahradím ovocím. Stále keď mám chuť na sladké dám si ovocie, zeleninu jedávam na raňajky a k večeri. Najobľúbenejšie mám mango najlepšie v kombinácií s banánom ako smootie. A zo zeleniny melón a kaleráb. Zeleninu môžem len surovú v polievke mi nechutí, ale zato keď varím polievku tak v nej zeleninu vyvarím lebo bez toho by mi zas nechutila polievka :) .

    OdpovedaťOdstrániť
  10. tak to ješ celkom dosť toho, len tak ďalej.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. pěkné fotky:) Já se snažím ovoce a zeleninu jíst každý den.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. sluší ti to :) ovoce a zeleninu jim pravidelně :) ráda bych tě pozvala na mou giveaway :)

    http://fashionbynat.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Super článok - ako vždy ;-) Ja sa snažím ovocie a zeleninu pravidelne konzumovať, ale priznám sa, že 5 porcií denne určite nemám. Rada by som to však napravila. Dnes som si dala žltú papriku a banán, takže aspoň tie 2 z 5 mám :) Najobľúbenejšie ovocie u mňa je ananás, zelené jablká, čučoriedky a krásne sladučké jahody.. Oooo a nesmiem zabudnúť na pomaranče. Zo zeleniny už spomínaná žltá a červená paprika, ďalej kaleráb a určite aj uhorka. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. skvelý článok..ja nechápem ako niekto nemôže mať rád zeleninu a ovocie:)) ja si dám každý deň asi 3 porcie ovocie a 2 zeleniny,ale záleží to od konkrétneho dňa...niekedy mi to vypadne,alebo proste nemám chuť,a ďalší deň si dám aj na raňajky aj na obed,olovrant a večeru:)))
    Veronika

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za všetky komentáre!