Ako sa stravovať a cvičiť - zopár tipov

By Zuzka K - 4.10.12

V tomto poste by som sa rada zamerala na pár aj mnou osvedčených tipov, ako sa stravovať, ako cvičiť. O tieto témy sa celkom zaujímam, tak snáď sa tieto tipy osvedčia aj vám. A možno niektoré z nich poznáte a praktizujete už roky. Alebo možno sa vám niektoré vôbec neosvedčili. No čo už, každý máme iné telo a každého telo reaguje inak...


Kľudne píšte svoje reakcie, čo ste skúšali, čo vám funguje a čo vám naopak nezaberá.

JEDLO

- jedzte 5 krát denne, najlepšie v 3-hodinových intervaloch a v menších porciách - zrýchlite si tým metabolizmus.
- jedzte v menších porciách, najedzte sa toľko, aby vás to zasýtilo na tri hodiny.
- občas si doprajte aj niečo sladké alebo nezdravé, ale s mierou.
- doprajte si denne 5 porcií ovocia a zeleniny, tzn. 5 ks ale skôr zeleniny ako ovocia
- ovocie jedzte skôr dopoludnia, obsahuje totiž cukry a mnohí sa čudujú prečo nechudnú, veď jedia len samé ovocie a zeleninu. Ale dať si banán a pomaranč večer je niečo iné ako dať si ho na desiatu.
- nevylučujte z jedálnička určité potraviny len preto, lebo ste počuli, že práve z nich sa priberá. Priberá sa zo všetkého, čoho zjeme v nadmernom množstve. Takže ak si na raňajky doprajete krajec chleba - nič sa vám nestane.
- chlieb si vyberajte celozrnný, pozor nie hnedý alebo tmavý, ale celozrnný. Skúmajte zloženie. Celozrnný chlieb vôbec nemusí obsahovať semienka a zrnká, tie tam môžu byť aj úplne pomleté. Pravidlom je, že celozrnný chlieb je, ak obsahuje aspoň 60% celozrnnej múky - to je taká, keď sa zrno melie aj so šupkou.
- začnite raňajkovať, ak to doteraz nerobíte. Raňajky sú základ a treba si ich dopriať výdatné. Pravidlom je naraňajkovať sa najneskôr do hodiny po zobudení.

VODA

- ak vám ráno nechutí jesť, skúste vypiť pohár vlažnej vody (aj s citrónom) - naštartuje to trávenie.
- pravidelne po celý deň pite po dúškoch vodu. nepite naraz veľa vody. Telo aj tak dokáže v priebehu 10-15 minút vstrebať len 100 - 150 ml vody, zvyšok vylúči.
- ak neviete koľko piť, riaďte sa pravidlom 0,04 dcl vody na 1 kg, tzn., že ak máte 50 kg (50 x 0,04=2) musíte vypiť 2 litre vody denne. Určite to však nepreháňajte, tak ako škodí málo vody, aj jej prebytok zbytočne zaťažuje obličky.
- pite hlavne neperlivú vodu a nesladené čaje. Minerálok by sme mali za deň vypiť max. pol litra. Určite nie je dobré piť celý deň perlivú minerálku. Obsahuje totiž množstvo minerálov a tie v nadmernom množstve zaťažujú telo. Ak chcete piť balené vody vyberajte si také, ktoré majú celkový obsah minerálov menší ako 300 a majú aj nízky obsah sodíka. Tie sú vhodné na každodenné pitie. Patria sem: Rajec, Bonaqua, Zlatá studňa.

CVIČENIE

- pravidelne cvičte, aspoň 3 x krát týždenne po pol hodine.
- nebojte sa činiek, nenarastú vám z nich veľké svaly - tie ženské na to nie sú stavané. Platí, že čím viac svalov, tým lepšie spaľovanie, pretože svaly spaľujú energiu lepšie, aj keď momentálne oddychujete.
- ak chcete schudnúť, treba začať cvičiť aeróbne. Tzn. také cvičenia, kde spotrebujete veľa kyslíka, zadýchate sa a zrýchli sa vám tep. Patrí sem beh, bicyklovanie, korčuľovanie a iné vytrvalostné aktivity. Ak si vyberiete napr. bicyklovanie, tak treba bicyklovať určitý čas bez prestávky - min. 30 min. Tuky sa bohužiaľ spaľujú len tak.. môžete cvičiť 200 brušákov denne, no keď sú svaly na bruchu obalené tukom, tak kocky nikdy neuvidíte. Najprv treba tuk spáliť aeróbnym (kardio) cvičením.
- striedajte druhy športu. Ak už dva mesiace v kuse cvičíte stále tak isto a to isté, nečudujte sa, že nemáte výsledky. Telo potrebuje nové nakopnutie, tak ho prekvapte niečím novým a obmieňajte cviky.

Máte ešte nejaké ďalšie tipy? Uvítam ich... :-)

  • Share:

You Might Also Like

2 komentárov

  1. Hezký článek, klobouk dolů. Jenom bych asi dodala, že není od věci zjistit si svůj bazální metabolismus, aby se človek třeba nepodživoval (a tak netloustl ješte víc :))

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za všetky komentáre!