Pečivo - aké jete?

By Zuzka K - 29.1.13

Dnes tu mám pre vás trochu dlhší článok na tému, ktorá sa dosť často všade omieľa,  tak dúfam, že vás neunudím :)
Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, aké pečivo jete? Jete klasické biele, alebo sa snažíte vyberať len to tmavé? Pre správne fungovanie nášho trávenia by sme mali jesť pečivo celozrnné. Obsahuje totiž dostatok vlákniny, ktorá na seba viaže škodlivé látky a tie potom vylúčime stolicou von. Nie, nie je to výňatok zo žiadnej knihy, ale z mojej hlavy. O tejto téme mám toho už naozaj dosť naštudované a preto by som sa dnes chcela venovať práve tomu aké pečivo jesť a aké si vyberať. Poviem vám, že biele rožky sú z môjho jedálnička vyradené už veľmi dávno a čudujem sa tým, čo si ich stále kupujú, keď je na trhu množstvo lepšieho a chutnejšieho pečiva. Začnem teda od začiatku.



Vynechanie pečiva z jedálnička
Mnohé z nás si pri diéte povedia, že vylúčia pečivo zo stravy. Je to každého osobná vec, no ja by som to nevydržala. Možno pár dní, no potom by som už fakt nevedela, čo mám jesť. Pečivo v mojom jedálničku nesmie chýbať. Vynechanie pečiva vám síce pomôže schudnúť, no nie natrvalo. Alebo mi chcete povedať, že pečivo si už nikdy nedáte? Pretože akonáhle sa zase začnete stravovať normálne, priberiete. 

Prečo radšej normálne do svojho jedálnička nezaradiť pečivo, ale v menšom množstve a vyberať si hlavne to zdraviu prospešné? Vždy som jedla pečivo a pravidelne ho jem každý deň a nielen jeden kúsok. A nepriberám ani kilo. Nie, nie je to o metabolizme. Je to o tom, ako si svoje telo naučíte. Pretože aj keď máte akokoľvek pomalý metabolizmus, tak sa dá zrýchliť. Platí tu jednoduché pravidlo: Čím menej jete, tým pomalší metabolizmus máte a teda, čím viac jete tým rýchlejší metabolizmus máte. To ale neznamená prežierať sa, ale jesť pravidelne každé 2,5 – 3 hodiny a najesť sa tak, aby ma to zasýtilo na tri hodiny. A keď k tejto pravidelnej strave pridáte posilňovacie cvičenia, metabolizmus bude ešte rýchlejší – svaly samotné totiž spaľujú viac energie i v čase pokoja.

Takže určite nevynechávajte pečivo z jedálnička, život je krátky, tak prečo sa ochudobňovať o takéto dobroty.


Aké pečivo?
Na trhu dostať pečivo od výmyslu sveta: biele, cereálne, celozrnné, ražné , pšeničné, ľanové, sladké, sladké atď. Aké si ale z takej obrovskej ponuky vybrať?

1. vyhýbajte sa bielym rožkom a bielemu pečivu – tento druh pečiva neobsahuje pre telo nič dôležité, je to len múka, voda a kvások. Občas môže byť spestrením, ale určite nie každý deň.

2. vyberajte si celozrnné pečivo – tu ale pozor, nie každý hnedý chlieb je celozrnný. Vždy sa treba pozrieť na zloženie. Celozrnné pečivo vôbec nemusí obsahovať kúsky semienok, ale musí obsahovať min. 60% celozrnnej (ideálne ražnej) múky. To je múka zomletá z celých zŕn, teda aj so šupkami. A práve tie šupky sú pre naše telo prospešné, lebo obsahujú vlákninu. Takže študujte zloženie.

3. ak nemáte možnosť vybrať si celozrnné pečivo, vyberajte aspoň také, ktoré obsahuje rôzne semienka (na obrázku vyššie) – nie vždy je totiž možnosť si vyberať a nie každý obchod ponúka také množstvo pekárenských výrobkov ako veľké obchodné reťazce. Taktiež nie vždy sa vieme dopátrať k zloženiu pečiva, keďže mnohé výrobky, najmä žemličky, rohlíky sa predávajú bez obalov. Oči má však každý z nás, preto si všímajme aký popis má dané pečivo a ako vyzerá. Z ponuky voľného pečiva by som odporučila: kaiserky, dyňové žemle, grahamové rožky, bageta lupicorn, kornspitz, cereálna kocka...

Vy sami najlepšie viete, čo ponúka obchod, v ktorom nakupujete. A okrem toho každý kraj môže mať jednotlivé pekárenské výrobky rôzne. Ak si naozaj neviete poradiť, spýtajte sa odborníka.

4. občas si doprajte aj niečo nezdravé – nebráňte sa tomu a kúpte si občas nejakú sladkú buchtičku plnenú tvarohom, alebo makový závin. Je to tiež pečivo, aj keď na sladko a občas nikomu neublíži.

Špaldová bageta                                                                  Fitnes žemľa

Kedy jesť pečivo?
Ideálne je dávať si pečivo na raňajky. K tomu nejaká nátierka, šunka, zelenina a telo je zásobené vlákninou, vitamínmi, bielkovinami aj sacharidmi a môže vyštartovať do nového dňa. Telo ráno najlepšie spaľuje, tak sa nebojte dať si aj niečo tučnejšie, či sladké.
Ak držíte diétu, nejedzte už pečivo večer, keď tak len malý kúsok k zeleninovému šalátu.

Koľko pečiva je ideálne zjesť?
Tak to musí vedieť každý sám. Koľko potrebujem zjesť, aby som sa zasýtil na tri hodiny, ale aby som zároveň nebol prejedený. Mne osobne stačia na takýto čas 2 kaiserky, alebo 2 rožky, alebo 2 klasické krajce chleba. Tri hodiny ubehnú a už som opäť hladná.

Pravé celozrnné chleby, ktoré jedávam
Kedy nejesť pečivo?
Hlavne vtedy, ak máte nejaké tráviace problémy, alergiu na lepok, či črevnú chrípku. Vtedy by to vaše problémy ešte viac zhoršilo. Inak nevidím dôvod vyraďovať pečivo z jedálnička.

Tak vám prajem šťastnú ruku pri vyberaní pečiva.

A povedzte, aké pečivo jete najčastejšie? A aké vám najviac chutí? S čím ho jedávate? Som zvedavá :)

  • Share:

You Might Also Like

30 komentárov

  1. Veľmi pekný článok a rada by som pridala moje postrehy. Čo sa týka chleba, pečieme si ho doma a tak si viem zaručiť čo presne v ňom mám, alebo kupujeme špeciálny viaczrnný chlieb (tmavohnedý, veľmi hutný) kde mám záruku, že neobsahuje farbivá, ktorými častokrát obchodníci klamú zákazníkov ilúziou, čo je tmavé, je zdravé :) Inak mne sa veľmi tieto pečivá napr. Kaiserka, dyňová kocka neosvedčili, z dôvodu, že toto pečivo je predmrazené a v obhodoch sa už iba dopeká (napr. Billa, Tesco) Ako dlho bolo toto pečivo zmrazené sa pravdepodobne ako zákazník nedopátrate, tak isto ani neviete aké zloženie obsahuje. Biele klasické rožky, kupujeme tak raz za mesiac dva, len ako výnimočnú chuťovku, ale ani tie už nie sú to čo bývali. Inak súhlasím, že ak je kvalitné pečivo, do jedálnička, aj pri úprave stravy kvôli chudnutiu resp. zdravšej výžive patria :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno o dopekaní viem, ale nejak osobne mi to nevadí. Chystám sa kúpiť si aj pekárničku na chlebík, aby som si aj ja piecť čerstvý chlebík. Veľmi mi totiž taký domáci chutí.

      Odstrániť
  2. Skvělý článek! Já mám ráda kaiserky a kupuji si chléb psyllium s vlákninou nebo dýňovými semínky. Kaiserky nejsou nejzdravější, jak jsem nedávno zjistila, takže teď asi budu muset objevit nějaké lepší pečivo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. hej hej kaiserky nie sú najzdravšie, ale myslím, že lepšia voľba ako biely rožok. chlebíkov je tiež dostať od výmyslu sveta :)

      Odstrániť
  3. Ja som schudla 4 kg za 1.5 mesiaca, a to len pre to, že som vyradila z môjho jedálnička bielu múku :) Veľmi som si obľúbila knäckebrot (ktorý jem každý deň!), nemá ani 10g a perfektne zasýti ;) Celozrnné pečivo jem tiež, tak 2x do týždňa.. Je oveľa chutnejšie ako obyčajné! :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. v tom prípade si pravý dôkaz toho, že na tej bielej múke predsa len čosi je :) super!!! a súhlasím, že celozrnné pečivo je chutnejšie ako biele.

      Odstrániť
  4. Když už mám potřebu dát si pečivo, tak sáhnu po celozrnném.
    Co se týče vyřazování z jídelníčků, to mi přijde jako naprostá hloupost. Hlavně je mylnou představou to, že se po pečivu tloustne. Samozřejmě, že pokud do sebe někdo tlačí jeden rohlík za druhým, tak se bavíme o trošku jinší situaci. Ovšem to, po čem se skutečně přibírá, jsou tuky, které si na pečivo většinou mažeme. Konkrétně u holek, které cvičí, je naopak nezbytné, aby pečivo do jídelníčků zařazovaly.
    Kromě toho obsahuje celozrnné pečivo dostatek vlákniny, pomáhá omezit pocit hladu a dostat tělesnou hmotnost pod kontrolu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. priberá ten, kto sa prežiera, alebo naopak ten, kto je málo - pretože má spomalený metabolizmus. Súhlasím so všetkým čo si napísala :)

      Odstrániť
  5. výstižný článek :)
    já jsem jedou chtěla zhubnout tak jsem vynechala pečivo a neuvěřitelně jsem trpěla :D tak jsem ho radši zařadila, já jsme velká milovnice pečiva :)
    nejím sice bílé pečivo, ale různé semínkové cereální, vícezrnné a celozrnné pečivo miluju :)
    jím ho snad ke všemu, ať už k obědu, snídani večeři či svačině:)
    asi to není nejlepší, ale já si nemůžu pomoct, chutná mi ta křupavost:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja si tiež neviem predstaviť, čo by som vôbec jedla, keby mám vyradiť pečivo. Všetko s mierou.. A tiež milujem chrumkavý a teplý chlebík. Jednu pekáreň mám priamo pod oknom :)

      Odstrániť
  6. Já miluju cereálné kaiserky :)
    www.lettertomywardrobe.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja tiež - najlepšie čerstvé, maäkučké a chrumkavé!

      Odstrániť
  7. pěkný článek :)
    já pečivo moc nejím... jednou za čas si dám světlou francouzskou bagetu a občas žitný chléb :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dakujem... francuzska bageta je výborná na mini chutovky! :)

      Odstrániť
  8. Ja mám bohužiaľ alergiu na pšenicu, takže väčšina pečiva je pre mňa tabu. Samozrejme, niekedy sa neudržím a vtedy hľadám celozrnné, po ktorom sa až tak veľmi nevysypem... :/.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. juuuj tak to je neprijemné. ale vidim, že celozrnné je proste lepšie aj pre alergikov :), kedže sa po nom až tak nevyhádžeš.

      Odstrániť
  9. Skvelý a užitočný článok. Každý musí vedieť kde robí chybu. Niekto je veľmi veľa bielej múky,cestovín a zemiakov. A to nie je práve to najlepšie. A preto keď to nahradí,vidí hneď výsledky:) Ja milujem tmavé pečivo a jem ho asi z 90%, pretože niekedy som nútená dať si aj biele.:)

    Veronika

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. aj ja si dám občas biele, ked nie je iné vychodisko, napr. ked som na návšteve a ponukaju nejaké chlebíky, či chutovky. Ale neberiem to ako tragediu. Pre zmenu nezaškodí :)

      Odstrániť
  10. Ja mám na dennom jedálničku grahamové rožky :) jedávam ich už od detstva namiesto obyčajných rožkov :) a nikdy neodolám pohánkovej kaiserke :) tá je ako pohladenie pre moje zmysly a chutí výborne aj čistá :)

    pozývam ťa na môj blog :)
    styllin.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. grahamové rožky sú tiež dobré, ale vyskúšaj ešte špaldové - tie mi trochu pripomínaju grahamové, no o dosť lepšie :)

      Odstrániť
  11. pekny článok :) ja som tiež rožky vyradila dávno a jem len celozrnné pečivo :) ved to je aj najchutnejšie .. nechápem čo som mohla pred tým vidieť na rožkoch :D ... a tiež nechápem ako niektorým ľuďom nechutí celozrnné pečivo ... a najčastejšie ho jem so šalátom alebo cottage syrom :)) mňami

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja som ako dieta jedla biele rožky a mala som ich rada, ale teraz už ich nejem vobec a stále nechápem iných ludi, prečo si ich kupuju, ved vobec nie su také chutné - ale asi to bude cenou.

      Odstrániť
  12. Loving your blog :D


    http://www.facebook.com/AmandaChicFashionRoomLounge?ref=hl
    http://fashionroomlounge.blogspot.com.es/

    A chic kiss ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. vyhýbám se jen bílému :) jinak miluju všechno!

    OdpovedaťOdstrániť
  14. tú tekvicovú kocku milujem.Raz sa mi podari kúpiť úplne čerstvučku,akurát dopečenú...to bola mňamka.
    Pečivo je dôležité,preto vynechávanie ho je maximálne zbytočne.

    http://lifelovezaza.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Já mám hrozně ráda celozrný:) A pečivo jím každý den nějaký.

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Ja pečivo tiež milujem, neviem si predstaviť deň, počas ktorého by som nejaké nezjedla! Jem aj biele aj celozrnné, ale celozrnné mi samozrejme chutí viac, tekvicové alebo slnečnicové je úplne úžasné :) Občas pečieme aj doma vlastný chlieb z celozrnnej múky, ten mám tiež rada :)

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Vynikajúci článok, ten prehľad pečiva je fakt dobrý. Nebola som si istá, ktoré veci smiem a ktoré nie. Bielemu pečivu sa však vo všeobecnosti snažím vyhnúť. Väčšinou si kupujem rôzne pečivo posypané semienkami, to mi skutočne chutí a dopĺňam ho o celozrnné toasty Active značky Bona vita. Na tie som naučila aj spolubývajúcu :D Priznám sa však, že mám problém s jedením v častejších intervaloch. Celý život som zvyknutá najesť sa do sýtosti trikrát denne a robí mi problém prejsť na jedenie každé 3 hodiny. Nepociťujem tak často hlad a preto do seba nedokážem dostať desiatu a olovrant. Pritom moje 3 porcie nie sú vôbec mega-veľké. Papám tak ako ty 2 žemle alebo 1 rožok. Z tých celozrnných toastov zjem 3 kúsky. Je to zrejme otázka zvyku, takže ešte tomu dám čas. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za všetky komentáre!